Mâncarea sănătoasă care te omoară

8

Zahărul te omoară încet, carnea prea multă îți scurtează viața, știu că te plictisesc, dar am găsit ceva care te omoară repede și dureros, așa ca să mai înveselesc atmosfera.
Mai demult ți-am spus despre superalimente bogate în vitamine, minerale, fenoli, antioxidanți, aminoacizi, omega 3, fibre, etc: spanac, migdale, chia, rubarbă, sfeclă, mangold, cartofi dulci (dar și cartofii), ciocolată, tumeric, scorțișoară, ceai verde.
Reconfigurare traseu: Zvârlă-le de îndată! (sau folosește-le cu mare băgare de seamă) De ce? Sunt pline de niște cioburi mici care taie tot ce ating. Medicina nu te poate salva, în analize apare foarte puțin că treaba e mai mult mecanică și nenorocitele de cioburi sunt mici rău. De ce nu s-a studiat treaba asta până acum? Pentru că nu erau atâția nebuni care să vrea să fie sănătoși și să se avânte în spanac, migdale, chia, rubarbă, sfeclă, mangold, cartofi dulci (dar și cartofii), ciocolată, tumeric, scorțișoară, ceai verde.
Este vorba despre oxalați, stai nu închide că nu m-am tâmpit de tot, ai răbdare și ai să vezi logica. Oxalații nu sunt doar ăia care fac pietre la rinichi, fac un dezastru general în tot corpul.
Odată mâncate, alimentele de mai sus sunt descompuse în sistemul digestiv și acidul oxalic este eliberat iar nenorocitul ăsta este extrem de reactiv cu toți electroliții, dar are o pasiune pentru calciu. Dacă dă Zeus și se întâlnește cu calciul în intestine formează cu el săruri oxalice insolubile, care sunt evacuate în căcuț. Ho că nu e așa de simplu, că pe drum, cristalele astea te taie și generează ceea ce se cheamă colon permeabil, prin care intră apoi în sistemul sanguin tot felul de carcalaci și sistemul imunitar o ia razna. Asta a fost varianta fericită :)))
Varianta în care Zeus n-a ținut cu tine: acidul oxalic se combină cu potasiu sau sodiu, caz în care rezultă săruri oxalice solubile, care sunt (parțial) absorbite în fluxul sanguin, de unde se duce la ficat, apoi în rinichi. Eroii ăștia mici fac tot ce pot să te scape de sticla asta pisată pe care ai mâncat-o și plătesc un preț foarte dureros, că aici oxalații îsi dau lucrarea de doctorat și fac niște pietre tăioase, cum nu dorești nici dușmanilor.
Pregătește-te că urmează schepsisul: cea mai mare parte a oxalaților se acumulează în corp, nu sunt evacuați. Unde se duc? E ca în bancul ăla “Cu cine se învecinează URSS?” Se duc unde vor ei, dar mai ales unde ai avut probleme în trecut. Nenorociții ăștia pot să treacă inclusiv prin bariera sânge-creier și să ajungă în sistemul nervos, în tiroidă fac cristale, ca în rinichi, în articulații intră în lichidul sinovial și te dor la fiece mișcare. O chestie foarte nasoală este că intră în celulă și încurcă o enzimă care face prima etapă în absorbția de glucoză, deci dacă ești diabetic, asta te încurcă tare.
Nu pot să nu mă întreb: dacă oxalații tăioși circulă prin artere, pe alea nu le julesc? Tind să cred că da, pentru că au fost găsiți și placile de colesterol și calciu ce poartă numele de arteroscleroză.
Am spus că doar o parte din oxalații solubili sunt absorbiți. Ce fac restul? Sunt mâncați de Oxalobacter formigenes, bacteria mâncătoare de oxalați, dar nu te teme că ai chilărit-o de mult cu antibiotice. Mai ai însă lactobacillus acidophilus și bifidobacterium lactis și chiar poți să mai vâri câțiva cu iaur și kefir.
Bun, acum că știi, ce e de făcut?
Redu gradual consumul de oxalați, spală tot ce mănânci cu lămâie, multă că asta e bună și la acid oxalic și la acid uric. De ce să reduci gradual? Pentru că altfel corpul poate să încerce să-i evacueze pe toti odată, și pot să iasă peste tot, inclusiv prin ochi.
Corpul poate tolera cantități moderate de oxalați, dar spanacul și migdalele depășesc foarte ușor limita, așa că mai bine le evităm detot.
Există însă multe alternative pentru spanac, rubarbă și mangold: varză, lăptuci, frunze de muștar, kale purpurie, arugula, bok choy, andive. Pentru migdale: nuci, fistic, nuci de macadamia, semințe de dovleac și in. Dacă trebuie neapărat să bagi ceva în cuptor și fără făina de migdale totul e pustiu … încearcă făină de cocos. Sigur, asta până nu găsesc ceva horror și despre astea.

Dacă nu ai probleme e bine să rămâi sub 150mg pe zi, dar dacă ai probleme trebuie să țintești sub 50mg.

Conținut de oxalați în mg/100g:

  • pentru frunze verzi, crude:
    • mangold (frunze de sfeclă) 1320
    • purslane (n-am găsit traducerea că nu crește aici) 860-1300
    • spanac 1142
    • spanac baby 1063
    • rubarbă 1020
    • măcriș 780
    • rubarbă gigant 720
    • mangold baby 600
    • busuioc 133-202
    • pătrunjel 75-170
    • coriandru 35-41
    • fasole verde 26
    • frunze de țelină 20
    • măcris watercress 8-14
    • andive 12
    • frunze de ridiche 12
    • varză roșie 9
    • salată verde 9
    • andive belgiene 8
    • salată verde roșiatică 7
    • voinicică (arugula) 7
    • salată Iceberg 3
    • varză Napa 3
    • lăptuci 2
    • valerianella locusta 1
  • frunze verzi gătite:
    • rubarbă la abur 1050
    • spanac congelat la abur 544
    • frunze de viță 135
    • fasole verde 15-40
    • păpădie 28
    • kale creață 12-28
    • brocoli la abur 9-14
    • frunze de ridiche 6-12
    • collard greens (un fel de varză) la abur 10
    • collard greens (un fel de varză) fiartă 10 min 7
    • frunze de muștar la abur 8
    • Creasy Greens fierte 20 min (n-am găsit traducerea) 9
    • kale lacinato (dreaptă) fiartă 5
    • brocoli fiert 8 min 1-3
    • sparanghel fiert 3
    • varză fiartă 10min 2
    • varză de Brussels 1
    • Bok Choy 1
  • pentru fructe de pădure:
    • dude 316
    • goji 131
    • boabe de soc 72
    • mure 29-52â
    • agrișe 18-27
    • căpșuni 3-25
    • afine Huckleberrie 22
    • coacăze roșii 20
    • zmeură 19
    • coacăze negre 19
    • afine Blueberrie 5
    • marișoare 2
    • afine Bilberry/Whortleberry 2

Informațiile despe conținutul de oxalați sunt de pe: https://sallyknorton.com/

Pentru ce lipsește puteți consulta și lista asta făcută de un nefrolog pe nume Haewook Han:

Există diferențe, uneori chiar mari între diferite liste, asta pentru că oxalații variază și cu conținutul de calciu al solului dar și cu soiul de plantă.

Au fost multe reacții în ceea ce privește titlul articolului și mă simt nevoit să elaborez: Unii oameni pot să moară de la o doză de 4g de oxalați, adică jumătate de kg de spanac. Alții rezistă până la 30g, din rațiuni care țin în principal de sănătatea florei intestinale. (afectată de vaccinuri, antibiotice și alimentație) Dacă bei etilen glicol (antigel) de exemplu intoxicația cu oxalați te omoară.

Altă clarificare: Recomand să nu mai mâncăm deloc oxalați? Nu, doar să limităm doza la 50mg/zi, adică o frunză de spanac sau o singură migdală :))) Acum lăsând gluma la o parte alimentele foarte bogate în oxalați trebuie eliminate, mai ales că există atât de multe alternative care nu au aproape deloc.

Alte resurse:

http://www.thevpfoundation.org/vpfoxalate.htm

ww.eonutrition.co.uk

Could You Benefit from a Low Oxalate Diet?

8 COMENTARII

    • Nu cred că a fost testat clinic, sau că ar putea fi etic un astfel de test. Dar logic, de la sistemul digestiv sângele merge la ficat, apoi la inimă, apoi plămâni, apoi peste tot și apoi în rinichi, deci tot ce e posibil.

    • Eu sunt pe keto, dar unul foarte mult orientat către surse vegetale, în care încerc să reduc cât se poate proteinele animale, din două considerente: vreau să limitez acidul uric și genele care cauzează îmbătrânirea prematură.
      Este întradevăr o temă foarte grea, mai ales pe partea de proteine, pentru că proteinele vegetale vin cu oxalați, fie că vorbim de nuci, fasole sau semințe, dar atâta vreme cât nu ne încărcăm foarte tare cu oxalați din alte surse (spanac, mangold), promovăm o microbiotă mai sănătoasă și avem grijă să compensăm cu ceva calciu și lămâie … ar trebui să fie ok.

  1. astea sunt fantezii ,nu crede tot ce e pe net ! mamaliga nu o vad in lista asa ca mancam mamaliga ,merisoare ,si oxalatii da categric fac la rinichi pitre dar fara panica .Cei care maninca carne sunt defavorizati complect
    Eu maninc taraneste ,si nu ma dau in vant dupa tot ce apare in magazine ,bucataria traditionala a bunicii e de nota 10 .

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here