O calorie nu-i o calorie

0

PENTRU CA NU ESTI O SOBA

O teorie foarte populara printre producatorii de apa cu zahar este ca o calorie e o calorie indiferent de unde vine, din glucide, proteine sau lipide.
Cum stiu cate calorii are mancarea?
Ii dau foc si vad cata caldura produce. Nu glumesc. Simplific organismul uman la o soba pe lemne si fac un bilant de ce intra si ce iese.
Nimic despre efectul hormonal, nimic despre cum afecteaza mancarea mecanismele de satietate sau despre raspunsul metabolic, sau genetica (ca poate ai parinti obezi sau te-ai nascut cu insulino rezistenta).
Pare o idee foarte buna, sa reducem toate aspectele astea complexe la o problema de fizica de gimnaziu? Atat au putut cercetatorii lu’ peste prajit …
Hai sa facem diferenta intre alimentele procesate si restul.
Daca te apuci sa rozi o trestie de zahar sau o sfecla dolofana iti va lua o gramada sa scoti zaharul din sursa lui naturala. Astfel ca eliberarea nutrientilor se va face incet, dandu-ti posibilitatea sa consumi energia, nefiind necesar sa pui deoparte nimic. Te vei simti satul pentru mai multe ore si pe langa zahar vei primi vitamine, minerale, proteine si grasimi.
Povestea insa se schimba daca procesezi sfecla in fabrica si rezulta doar amestecul de fructoza si glucoza.

Sa o luam pe rand:

Hormonii: Insulina trebuie sa creasca extrem de mult ca sa indese pe unde se poate toata glucoza, pentru ca de data asta vine toata odata, nu treptat. Apoi insulina mare blocheaza accesul la rezervele de grasime si …la sfarsit ti-e foame iar!

Satietatea din stomac: Nu mai umpli stomacul cu sfecla, nu mai activezi senzorii de intindere si ei nu mai transmit la creier semnalul ca te-ai saturat.
Ti-e tot foame.

Satietatea in creier: Fructoza nu activeaza mecanismul de recompensa din hipotalamus. Poti sa mananci o masa si sa bei o cola sau o apa fara sa simti vre-o diferenta intre ele, desi cola iti baga inca 400kcal. Asta e si explicatia pentru care poti manca toata cutia de inghetata din congelator.
Deci tot ti-e foame….

Efectul asupra ficatului: fructoza se transforma in grasime si paveaza calea pentru insulino rezistenta, diabet, obezitate si cancer.

Pe partea metabolica, aici vine bilantul si partea aia in care ti se spune ca ori mananci ca porcu’ ori pute pamantul sub tine de lenes ce esti.
Exact, daca esti gras inseamna ca trebuie sa mananci mai putin sau sa faci mai mult sport.
Sa te intreb ceva: Vre-unul din desteptii care scot pe gura asemenea ineptii au reusit sa slabeasca folosind astfel de metode?!
Arata-mi mie unul care a facut asta si a reusit sa nu se umfle la loc in 6 luni!
Dar de sfaturi sunt buni!
Eu am sa iau sfaturi de la aia care au reusit, de la aia care au fost cat malul cu flori, au slabit si nu s-au ingrasat la loc. Asa am facut si eu si de aia imi permit sa deschid gura, nu vorbesc sa n-adorm.

Argumentul cu bilantul vietii vine exact din prima lege a termodinamicii aplicate pe soba pe lemne.
Pai tu esti soba?!
Nu esti si corpul are mecanisme de reglaj: daca mananci mai putin metabolismul incetineste si ajungi tot in excedent caloric.
Faci sport, super! Te va ajuta sa ai o pofta de mancare de invidiat. O sa-ti fie iar foame.
Nu zic ca sportul nu e bun pentru conditie fizica, dar nu e bun pentru slabit.

Pentru ca nu esti soba, trebuie sa consideri toate aceste aspecte si:

Daca esti sanatos sa eviti sa te imbolnavesti stand departe de mancarea procesata: zahar, faina. Asta nu e mancare, e vorba despre toate produsele alea cu durata de valabilitate uriasa, ieftin de facut, dar care se vand cu adaosuri grase. Nu-ti ofera vitamine, minerale, aminoacizi sau acizi grasi esentiali. Sunt calorii goale! Nu fac altceva decat profit.

Daca esti gras, sa eviti mancarea procesata dar sa lucrezi si hormonal si metabolic sa scapi de grasime, cu keto si postit intermitent.
Este inversul la ce ai facut pana acum: mancai mult zahar si des, acum trebuie sa renunti la el si sa mananci rar. E logic, nu?

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here